SZAKMAI ÉLETRAJZ
Személyes adatok:
Név: Massányi Károly
Anyja neve: Kiss Malvin
Szül. adatok: Selmecbánya, 1901.január 20.
Elhunyt: 1982. február 22.
Tanulmányok, iskolai végzettségek:
1918 Bécs I. ker. Állami Főreáliskola, érettségi bizonyítvány
1919 Budapesti V. ker. Állami Főreáliskola, különbözeti érettségi bizonyítvány
1919-1923 Magyar Királyi József Egyetem, mérnöki diploma
Szakmai gyakorlat, munkahelyek
1923-70 MÁVAG, majd GANZ-MÁVAG
1923-25 segédmérnökként
a Gubacsi úti híd építésén, a régi déli összekötő vasúti Duna-híd bontásán, a
szarvasi vasúti Körös-híd szerelésén és különféle tervezési munkán;
1926-ban irányító tervezője a makói közúti Maros-hidnak, majd a híd építésének vezetője.
Bevezeti a közúti híd járműves próbaterhelését;
1927-28 tervezi a szegedi közúti Tisza-híd megerősítését és levezeti a helyszíni munkákat.
Több közúti híd erősítésének terveit készíti (városligeti Milleneumi híd,
körösladányi Körös-híd);
1929-30 a dunaföldvári közúti és vasúti Duna-híd acélszerkezeti munkáinak építésvezetője
1931-32 különféle ipari és magasépítési acélszerkezet tervezésében részes.
Újszerű technológiát vezet be a székesfehérvári rövidhullámú adóállomás 3 db 60
m-es antennatornyának fekve szerelése és felállításával;
1933-ban irányító tervezője és építésvezetője a lakihegyi 314 m-es antennatoronynak. (A
szigetelők Blan Knox licencének adaptálásával.) E munkájáért
Kormánykitüntetésben részesült;
1934-38 részt vett az óbudai Duna-híd tervpályázatán Dr. Korányi Imre egyik társaként. A
pályatervet III. díjjal jutalmazták.
A MÁVAG Hídműhelyének vezetésével bízták meg. Ez időszakban gyártotta a
MÁVAG a Boráros-téri Duna-hidat.
1938-39 építésvezetője a törökországi Sivas-Erzerum közötti új vasútvonal tizenegy 40-60
m-es vasúti hídjának;
1939-42 főépítésvezetője és beruházási ügyintézője a MÁVAG által létesített tiszalúci
vizierőműnek;
2
1942-48 a MÁVAG diósgyőri gyára és kohászati üzeme építésjellegű beruházásainak
vezetője;
1948-49 a MÁVAG budapesti üzemfenntartási egységének vezetője;
1949-53 a MÁVAG hídgyárának vezetője;
1953-70 a MÁVAG hídgyárának főmérnöke;
1970-81 a GANZ-MÁVAG nyugdíjas szaktanácsadója
1930-37 és 1939-44 között Dr. Möller Károly statikus tervezőjeként is dolgozott.
Munkássága a Budapesti Műszaki Egyetemen
1949-68 meghívott előadója a „Magasépítési és Ipari Acélszerkezetek” c. tárgynak, majd
1971-ig a Szakmérnöki tanfolyamon az „Acélszerkezetek gyártása, szerelése és
korrózióvédelme” és a „Vízépítési Acélszerkezetek” c. tárgynak.
1960-81 Állami Vizsgabizottsági tag
1966 „címzetes egyetemi docens” címet nyert
Publikációk, szakirodalmi tevékenység
– Der 314 m hohe Funkturm is Lakihegy (Bauingenieur 1934. II.)
– A Lakihegyi új nagyadó állomás 314 m magas antennatornyának vasszerkezete
(Elektrotechnika, 1934. október)
– Möller Károly Építési Zsebkönyvben: „Vasszerkezetek”
– Pattantyús Á. G: Gépészeti Zsebkönyvben: „Vasszerkezetek”
– „N. Sz. Sztreleckij Acélszerkezetek” fordításának sajtó alá rendezése
– Csavarásra igénybevett hajlított tartók méretezése – Mélyépítési Tudományos Szemle
– Kipányvázott szerkezetek eltolódása …. – Mélyépítési Tudományos Szemle
– Dr. Palotás Mérnöki Kézikönyve 3. kötet IV. Ipari acélszerkezetek
– Magasépítési és ipari acélszerkezetek – Egyetemi jegyzet
– Acélszerkezetű daruk és darupályák méretezése – Egyetemi tankönyv (két kiadás)
– A budapesti Erzsébet-híd – GANZ-MÁVAK Közlemények 1962.
– Pattantyús Á. G. Gépész- és Villamosmérnökök Kézikönyve – 4. kötet, 56-59. tétel,
Futódaruk
– Acélszerkezetek gyártása, szerelése, és mázolása – Egyetemi tankönyv
3
– Mozgatható acélszerkezetű vízépítési műtárgyak – Egyetemi tankönyv
– Folytonos megtámasztású nyomástartó gömbtartályok támaszkörnyéki igénybevételei –
Mélyépítési Tudományos Szemle
– Pontsorra támasztott nyomástartó gömbtartályok erőjátéka – Mélyépítési Tudományos
Szemle
– Vasúti hídszabályzat, Közúti hídszabvány, magasépítési, daruk szabványait kidolgozó
bizottságokban közreműködés
– OMFB Tanulmányok, illetve Koncepciók vezető illetve közreműködő szerkesztője
Kitüntetések
1933. Signum Laudis (Lakihegyi rádiótorony)
1953. Munka Érdem Érem
1954. Szocialista Munkáért
1955. Munka Érdem Érem
1964. Munka Érdemrend Arany Fokozata
Kiváló dolgozó jelvény (többször)
Kiváló Műszaki Dolgozó
Gépipari Kiváló Dolgozó
Több írásbeli miniszteri és egyéb „Elismerés”